Waarom zijn Vezels Gezond

Vezels zijn gezond en vezelrijke rijke voeding is erg belangrijk voor onze gezondheid.

Vezels bevorderen de stoelgang, verlagen het cholesterolgehalte en kunnen helpen om overgewicht tegen te gaan

Er zijn veel soorten vezels die je grofweg kunt verdelen in 2 groepen.

Vezels is een verzamelnaam voor een aantal koolhydraten die niet, of slechts gedeeltelijk, verteerd worden.

 

Oplosbare- en niet oplosbare vezels

Oplosbare vezels worden in de dikke darm bewerkt en afgebroken door bacteriën.

De stoffen die daarbij vrijkomen zorgen ervoor dat de ontlasting soepel is.

Deze vezels dienen als voeding voor de goede bacteriën in de darm.

Oplosbare vezels vind je in groente, fruit en peulvruchten.

Niet-oplosbare voedingsvezels worden niet afgebroken door bacteriën.

Ze blijven in tact en nemen als een spons vocht op in de dikke darm.

Zij vergroten het volume van de darminhoud waardoor de ze de beweeglijkheid van de darm en bevorderen.

Hierdoor zijn ze belangrijk voor een vlotte stoelgang. Niet oplosbare vezels zitten in volkorenbrood, muesli,, havermout en zemelen.

 

Waarom zijn Vezels Gezond?

3 redenen waarom vezels gezond zijn:

  1. De vezels verteren niet in je lichaam maar verlaten je lichaam weer via de natuurlijke weg, dus via de ontlasting.Vezels nemen vocht op in je darmen en dat heeft een gunstig effect op de stoelgang. Heb je problemen met je stoelgang let dan eens op of je wel voldoende vezels binnen krijgt.
  2. Voedingsvezels hebben een goede werking op het slechte cholesterol in je bloed en zijn daardoor goed voor hart- en bloedvaten.
  3. Vezels zorgen langer voor een verzadigd gevoel. Ze bevatten geen calorieën, maar geven je wel “maagvulling”. Handig als je wat gewicht wilt verliezen.

 

Vezelrijke produkten

Alle soorten fruit, bijvoorbeeld appels, bessen, frambozen, mango peer of sinaasappel
Groente, denk aan broccoli, rode kool, bospeen
Alle volkorenproducten als volkorenbrood,- crackers, -ontbijtkoek, -beschuit
Aardappelen, volkorenpasta, zilvervliesrijst
Peulvruchten, denk aan bruine/witte bonen, linzen en spliterwten
Noten en zaden
Ontbijtgranen als havermout, muesli/cruesli

 

Voedingsvezels en overgewicht

Door voedsel te eten met veel vezels heb je het gevoel eerder vol te zitten, je verzadigingsgevoel wordt bevorderd waardoor je minder snel honger krijgt.

Dat is natuurlijk goed nieuws als je probeert af te vallen. Het heeft te maken met eetlust en verzadiging, doordat je de vezels niet of gedeeltelijk verteerd worden voel je je langer vol.

Daarbij komt dat vezels nauwelijks calorieën leveren.

Wil je gezond eten maar ook afvallen? Kijk dan eens naar het  Afslankprogramma van Dieetschema.nl.

Naast tal van gezonde recepten die ook nog eens makkelijk zijn klaar te maken, barst dit overzichtelijk boek van de tips die gezond eten en afvallen in een handomdraai mogelijk maken.

Onderzoek universiteit van Wageningen

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de combinatie voedingsvezels en verzadiging.

Zo ook door de universiteit van Wageningen. Zo wordt ook wordt onderzocht of vezels goed zijn voor het immuunsysteem.

In dierproeven wordt gekeken naar de werking van voedingsvezels op het verzadigingsgevoel is.

Vezels in voeding zouden ervoor zorgen dat bepaalde stoffen in het maag-darmkanaal vrijkomen.

Hierdoor zou je lichaam reageren met hormonen die de eetlust reguleren.

Door dit soort processen te onderzoeken probeert men een langer gevoel van verzadiging te bereiken.

Per dag heeft je lichaam ongeveer 30-40 gram voedingsvezels nodig, dit is afhankelijk van je lengte, gewicht en geslacht.

Je kunt hierbij uitgaan van de formule 14,2 gram per 1000 calorieën.

Bron:optimavita.nl

 

Voedingsvezels en de spijsvertering

Voedingsvezels zorgen voor een snelle doorgang van het voedsel door de darmen waardoor een betere darmwerking ontstaat en obstipatie voorkomen wordt.

Bij vezelrijke voeding is het zeker belangrijk om extra veel te drinken omdat vezels vocht nodig hebben om op te kunnen zwellen.

Twee liter vocht per dag heb je echt nodig.

Voor een goed spijsvertering begin je de dag met een (vezelrijk) ontbijt en zorg je natuurlijk ook voor voldoende beweging.

Meer vezels en gezond eten zorgt voor een slank lichaam

Gezond eten en afvallen moet niet moeilijk of ingewikkeld zijn, het kan ook makkelijk.

blank

Direct uw dieet schema samenstellen met uw persoonlijke voorkeuren!