Gezond Afvallen met Havermout

Afvallen met havermout? Ik hoor je al denken …maar havermout dat is toch die pap je vroeger als ontbijt nam?

Als je wilt afvallen zul je misschien niet meteen denken aan een ontbijt met havermout, maar na het lezen van dit artikel over afvallen met havermout is het wellicht ook voor jou een goed idee!

 

Wat is havermout?

Havermout wordt gemaakt van de graansoort haver. Door de hele haverkorrels te wassen, te pellen en te verhitten worden ze na deze behandeling in stukken geknipt, gestoomd en geplet.

Havermout is te koop in verschillende varianten:
Volkoren havermout, deze is gemaakt van hele haverkorrels, en heeft een kooktijd van ongeveer 15 minuten
Snelkook havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten
Instant havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, deze havermout is voorgekookt en bevat vaak toegevoegde smaakmakers, zoals suiker en zout

 

Gezond afvallen met havermout

Je hoort tegenwoordig vaak dat koolhydraten de grootste dikmakers zijn, en dat is meestal ook de reden dat gerechten met havermout worden overgeslagen.

Dat koolhydraten dik maken geldt niet voor alle koolhydraten. Havermout bevat langzame koolhydraten.

Dit zijn koolhydraten die langzaam door je lichaam opgenomen worden. Hierdoor kun je gezond afvallen met havermout.

Het voordeel hiervan is dat je langer een verzadigd gevoel hebt, minder snel gaat snacken en je lichaam langer de tijd nodig heeft om ze te verbranden, je lichaam moet er extra hard voor werken waardoor je weer meer calorieën verbrand.

 

Stofwisseling

Doordat havermout veel vezels bevat heeft het een positieve werking op je stofwisseling.

De vezels in je voeding zijn eigenlijk koolhydraten die niet door het lichaam kunnen worden opgenomen.

Omdat je lichaam dit toch zal proberen blijft je stofwisseling op een hoog niveau.

Een goede/hoge stofwisseling zorgt ervoor dat je meer calorieën verbrandt, ook als je niet sport.

Als je ouder wordt, wordt ook je stofwisseling trager.

Door een vezelrijk dieet houd je die stofwisseling op gang en val je af.

Havermout is dus een prima bron van vezels die je maag en darmen inzet om je vet te verbranden.

 

Spieropbouw en Krachttraining

Vroeger werd havermout gevoerd aan paarden omdat haver bekendstond als “krachtvoer”.

Bodybuilders en sporters weten allang dat je kunt afvallen met havermout. Daarom eten zij vaak grote hoeveelheden havermout.

Havermout zorgt voor een snelle vetverbranding en méér en stevigere spieren.

Dat komt door de aanwezigheid van langzame en complexe koolhydraten die door je bloed gelijkmatig worden opgenomen.

De eiwitten in de havermout helpen en ondersteunen bij de instandhouding, het herstel en de opbouw van spierweefsel, je kunt dus gezond afvallen met havermout.

 

Kanker voorkomen

Wetenschappelijk onderzoek leert dat havermout meerdere soorten kanker, waaronder darmkanker zou kunnen voorkomen.

Volgens meerdere Amerikaans studies verkleinen vezelrijke volkoren producten waaronder havermout het risico op bepaalde soorten kanker met bijna vijftig procent.

Vezelrijke voeding zoals haver (havermout, havermoutpap, havermoutkoeken e.a.) is daarom een natuurlijke en veilige methode om kanker te helpen voorkomen.

Zelfs de kans op longkanker en borstkanker zou kleiner worden als je vezelrijke voeding eet. Havermout is uitstekend geschikt om bij te dragen aan een vezelrijk dieet! Een echte aanrader!

Havermout is niet alleen gezond maar ook nog eens erg lekker, je kunt afvallen met havermout en het is ook nog eens niet duur.

Je kunt met havermout heerlijke gerechten maken. Als je havermout toevoegt aan je dieet, zul je snel merken dat je evenwichtiger en energieker wordt.

Havermout is te koop bij de reformzaak, maar de meeste supermarkten hebben tegenwoordig ook een uitgebreid assortiment.

blank

Direct uw dieet schema samenstellen met uw persoonlijke voorkeuren!