Gezond Afvallen: 7 beste Tips

Wil jij ook een paar kilo kwijt? Met deze simpele tips kun je gezond afvallen en verlies je al snel een paar kilo in een paar weken.

Gezond afvallen, snel maar ook makkelijk en simpel

Gezond afvallen en liefst ook een beetje snel dat willen we eigenlijk allemaal, maar we weten ook allemaal dat diëten ongezond is, en meestal ook niet leuk en zeker niet lekker. En toch willen allemaal graag een paar kilo afvallen, even snel afvallen voor de vakantie, of na de vakantie om die kilo’s weer kwijt te raken, of voor de Kerst of voor dat leuke feestje….

Maar hoe doe je dat dan, hoe kun je gezond afvallen zonder je lichaam te veel te belasten?

Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Tips die je helpen om snel én gezond een paar kilo kwijt te raken.

1. Geen Wonderen

Blijf reëel en verwacht van je lichaam geen wonderen. Stel haalbare doelen.

Je kunt niet in 2 weken 10% van je lichaamsgewicht afvallen!

Door te hoge verwachtingen aan jezelf te stellen kom je bedrogen uit.

Een crash dieet werkt niet op de lange termijn. Probeer een gezonde manier van afvallen te vinden die bij jou past.

2. Stop met geraffineerde suiker!

Je wilt het vast niet horen maar eigenlijk weet je het al lang. Suiker is niet goed voor je! Je wordt er dik van, je energiepeil zakt en het helpt je zeker niet met afvallen!

Dus stop met het eten van suiker en neem geen voedingsmiddelen waar suiker in zit:

  • Koekjes en snoepjes
  • Cupcakes, cake, gebak en taart
  • Geen chocolade! ( 70%+ chocolade is ok)
  • Suiker in de thee of koffie
  • Suikerrijk broodbeleg bv hagelslag, chocopasta etc.
  • Ontbijtgranen als krokante muesli (Cruesli)
  • Frisdrank en sapjes
  • Alcohol
  • Etc.

Als je gezond wilt afvallen is het zeker in het begin om geen suiker te eten en al die zoete “lekkernijen” te laten staan. Je moet van je suiker verslaving af.

Als je eenmaal gewend bent om geen suiker meer te eten zul je zien dat het afvallen als vanzelf gaat en zeker niet onbelangrijk je voelt je fitter en energieker dan ooit.

3. Pas op met stress

Te veel stress maakt dik. Het Cortisolhormoon wordt in je lichaam aangemaakt als je stress hebt en wordt daarom ook wel het stresshormoon genoemd..

Te veel cortisol in je lichaam verstoort een aantal processen waaronder je immuunsysteem en je slaapritme maar ook speelt cortisol een rol bij de opslag van vet, vooral buikvet.

Gezond afvallen heeft dus niet alleen maar met gezonde voeding en beweging te maken, maar ook met je mind, je emotionele toestand. Hoe beter jij in je vel zit, hoe makkelijker je zult afvallen. Dus doe wat aan je stress! Ga sporten, bewegen of mediteren!

4. Eet meer eiwit en minder snelle koolhydraten

Eet minder snelle koolhydraten, minder suikers en meer eiwitten (of proteïne).

Probeer meer eiwit aan je maaltijden en tussendoortjes toe te voegen om sneller af te vallen.
Eiwitrijke voeding zorgt er namelijk voor dat je langer een verzadigd gevoel hebt = minder honger. Ook voorkomt eiwit dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt.

Door te ontbijten met meer eiwitten, in plaats van alleen koolhydraten, begin je de dag goed. Je zult aanzienlijk minder honger hebben en hierdoor makkelijker van tussendoortjes af kunnen blijven!

Goede gezonde eiwitten vind je in noten, peulvruchten, bonen, vis en kip en vlees.

Een eiwitrijkdieet is een ontzettend effectieve manier om de nodige kilo’s af te vallen en om snel je streefgewicht te bereiken.

Wil je informatie over gezond afvallen en een goed proteïne dieet? Kijk dan eens op de site van DieetSchema.nl. Dit is een goed koolhydraatarm / eiwitrijk dieet, dat niet voor niets is uitgeroepen tot het beste eiwitdieet van dit moment!

5. Water drinken

Dagelijks water drinken is heel belangrijk. Je lichaam heeft water nodig voor iedere activiteit en het zorgt ervoor dat je goed kunt functioneren.

Denk dan aan 1,5 tot 2 liter water. Overdrijf niet, want TE veel water is ook niet goed voor je lichaam.

Gezond afvallen en water drinken is een goede combinatie! Onderzoek wijst namelijk uit dat dorst en hongergevoel samen gaan. Meer water drinken betekent minder honger en dat zorgt ervoor dat je minder snel grijpt naar snacks.

6. Eet lekker zoutloos

Als je te veel zout eet dan houd je meestal ook vocht vast. Zout adsorbeert vocht. Als je begint met gezond eten dan val je in het begin vaak snel af.

De eerste kilo’s die kwijt raakt bestaan meestal uit vocht. Dit komt omdat je gezonder eet. Minder zoute kant-en-klaar maaltijden en minder zoute snacks. Je houdt dus minder vocht vast door minder zout te eten en daardoor val je sneller af.

Minder zout is niet alleen goed voor gezond afvallen, ook je organen zijn blij met minder zout.

Minder zout eten doe je zo:

  • Kook zonder zout. Wil je toch zout gebruiken doe dat dan meteen in het begin van het kookproces. Je hebt dan namelijk minder zout nodig dan wanneer je zout als laatste toevoegt.
  • Bereid zelf je maaltijden, gebruik geen kant-en-klaarprodukcten
  • Vermijd alles uit pakjes en zakjes ( ja… ook cup a soup)
  • Maak meer gebruik van kruiden en specerijen

Wen langzaam aan het gebruik van minder zout of zoutloos eten. Wil je toch zout gebruiken kies dan niet voor de geraffineerde variant maar voor bijvoorbeeld grof zeezout of Keltisch zeezout, hier zitten meer mineralen in.

7. Lekker bewegen

Gewoon lekker aan de slag. Ga bewegen. Kies een sport of een manier van bewegen die bij je past anders hou je het niet vol en doe dat een paar keer per week.

Door meer en vaker te bewegen wordt afvallen een stuk makkelijker, zeker als je maar een paar kilo kwijt wilt. Bijkomend voordeel is een betere conditie, meer energie en een fitter gevoel.

blank

Direct uw dieet schema samenstellen met uw persoonlijke voorkeuren!