Waarom je beter geen brood kunt eten

Ken je de uitspraak “brood daar zit wat in”? Hierdoor denken veel mensen dat brood eten gezond en goed voor je is. Toch zijn hier de menigten over verdeeld. Wij gaan je een definitief antwoord geven op de vraag, is brood nu echt gezond? 

Zonder brood val je sneller af

 

Wij Nederlanders houden van brood, maar door het eten van brood zal je juist minder snel afvallen. Eigenlijk is het dan ook geen nieuws  dat broodvervangers steeds meer te zien zijn. Maar wat zijn deze gezonde broodvervangers nu? 

Wat zijn gezonde broodvervangers om mee af te vallen?

Een gezonde broodvervanger als ontbijt is bijvoorbeeld havermout. Tijdens de lunch kun je dan een gezonde, goed gevulde salade eten. Hierin kun je bijvoorbeeld noten, avocado of quinoa rijst in verwerken. Zo krijg je alsnog de nodige koolhydraten binnen. Je hoeft niet bang te zijn dat je elke dag hetzelfde moet eten. Er zijn namelijk talloze combinaties die je kunt gebruiken. Zo eet je iedere dag weer iets anders, want afwisseling in je eten hoort bij een gezonde levensstijl.

broodvervanger

Hoe zit het ook alweer met koolhydraten, suiker en zetmeel?

We kennen allemaal suiker in de vorm van tafelsuiker, de witte suikerkorreltjes, ofwel sacharose. We weten ook dat deze geraffineerde suiker niet goed voor ons is. Sacharose is een combinatie van twee kleinere koolhydraten, glucose en fructose. Deze worden in je darmen van elkaar losgekoppeld en zijn daarna klaar om in het bloed te worden opgenomen. Sacharose is dus een koolhydraat, maar er zijn nog veel andere koolhydraten zoals bijvoorbeeld zetmeel. Dit bestaat uit lange slierten van de glucose moleculen. Deze worden op hun beurt losgekoppeld in de darmen en opgenomen in het bloed. Het zijn dezelfde bouwstenen en verlopen dan dus ook hetzelfde proces.

broodvervanger

Welk voedsel kun je beter laten staan?

Brood, pasta, aardappels, en rijst bestaan voor het overgrote deel uit zetmeel. Ze zijn namelijk opgebouwd uit lange strengen glucosemolecule. Pasta, aardappelen, maar ook je boterham bestaan dus voor het grootste deel uit jawel, suiker. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust. Doordat we veel aardappelen, rijst, en pasta eten en ook erg dol zijn op onze boterham krijgen we vaak veel te veel glucose (suiker) binnen. Dit voedsel kun je dus beter zoveel mogelijk vermijden.

De effecten van te veel brood eten

De Amerikaanse cardioloog en auteur Dr. William Davis beschrijft in zijn boek Wheat Belly, de mogelijk negatieve effect van tarwe op je gezondheid en je gewicht. Dr. Davis constateerde dat Amerikanen steeds dikker worden, terwijl ze minder vet eten. Tijdens de triatlon-wedstrijden van zijn vrouw valt hem op dat 1/3e van de deelnemers een buikje heeft. Hij vraagt zich dan ook af hoe dit kan. Davis gelooft dat dit komt door de gemodificeerde tarwe. Helaas zit tarwe bijna overal in en dus niet alleen in brood en pasta. Ook in snoep, sauzen en zelfs soepen bevatten tarwe.

Broodvervangers helpen met afvallen en voorkomen Broodbuik

Volgens Dr. William Davis zorgt tarwe niet alleen voor grotere pieken in je bloedsuikerspiegel, maar krijg je ook meer buikvet en zorgt het voor darmproblemen, suikerziekte, hartklachten, verouderingsverschijnselen en huidaandoeningen. Davis gaf aan dat hij zijn patiënten zag opbloeien toen zij een tijdje geen tarwe aten. Op deze manier heeft hij inmiddels meer dan 2000 mensen geholpen weer gezond, slank en fit te worden

Mag ik nu geen koolhydraten meer eten met broodvervangers?

Je kan ervoor kiezen om een broodvervanger zonder koolhydraten te eten. Het gevolg hiervan is wel dat je ergens anders de koolhydraten vandaan moet halen. Je lichaam heeft namelijk koolhydraten nodig. Als je niet fit bent of overgewicht hebt dan kan je ervoor kiezen om minder brood of andere tarwe producten te eten. Een andere optie is om helemaal geen brood of tarwe producten te eten.

Slechte koolhydraten:

Aardappelen

Witte rijst

Pasta

         Wit en volkoren brood          

Mais

Frisdranken

Junkfood

Goede koolhydraten:

Havermout

Speltbrood

Peulvruchten

Zilvervlies- of bruine rijst

Gierst

Quinoa

Fruit

Groente

Noten

Zoals je ziet zitten de goede koolhydraten voornamelijk in voedingsmiddelen die niet of minder bewerkt zijn, terwijl de voedingsmiddelen met de slechte koolhydraten juist wel veel bewerkt zijn. Probeer deze dan het liefst te vermijden. Als je twijfelt of bepaalde voedingsmiddelen goede of slechte koolhydraten bevatten, probeer dan eens te achterhalen hoe deze voeding tot stand is gekomen. En met behulp van ons dieetschema zul jij voortaan een gezonde levensstijl volgen!

blank