Brood: Waarom kun je het beter Niet eten

brood is slecht voor je

Veel mensen kennen de uitspraak “brood daar zit wat in” nog wel. Hierdoor  gaan mensen ervan uit dat brood eten gezond en goed voor je is. Toch zijn hier de meningen steeds meer over verdeeld. Onze boterham is al geruime tijd in opspraak. Dit komt door de koolhydraten, de ‘broodverbeteraars’ en door de gluten, maar ook door de verschillende diëten die aangeven dat je beter geen brood kunt eten. Geen brood eten is nu ook een stuk hipper en meer geaccepteerd dan vroeger

Zonder brood val je sneller af

Wij Nederlanders houden van brood, maar zonder brood vallen we sneller af. Brood zorgt er voor dat we minder snel afvallen. Eigenlijk is het dan ook geen nieuws  dat broodvervangers steeds meer  opkomen. Wat zijn de gezonde broodvervangers om mee af te vallen?

Wat zijn gezonde broodvervangers om mee af te vallen?

Gezonde broodvervangers in de ochtend zijn bijvoorbeeld Havermout. Tijdens de lunch kun je een gezonde, goed gevulde salade eten. Hierin kun je bijvoorbeeld noten, avocado of quinoa rijst in verwerken en hiermee kun je toch je koolhydraten binnen krijgen. Je hoeft niet bang te zijn dat je elke dag hetzelfde moet eten. Er zijn namelijk talloze combinaties die je kunt gebruiken. Zo heb je iedere dag weer iets anders te eten als lunch.

Hoe zit het ook alweer met koolhydraten, suiker en zetmeel?

Even een beetje technische achtergrond informatie over suikers en zetmeel: We kennen allemaal suiker in de vorm van tafelsuiker, de witte suikerkorreltjes, ofwel sacharose. We weten ook dat deze geraffineerde suiker niet goed voor ons is. Sacharose is een combinatie van twee kleinere koolhydraten, glucose en fructose. Deze worden in je darmen van elkaar losgekoppeld en zijn daarna klaar om in het bloed te worden opgenomen. Sacharose is dus een koolhydraat, maar er zijn nog veel andere koolhydraten zoals bijvoorbeeld zetmeel. Dit bestaat uit lange slierten van de eerder genoemde glucose moleculen. Deze worden op hun beurt losgekoppeld in de darmen en opgenomen in het bloed. Dezelfde bouwstenen en dus ook hetzelfde proces.

Welk voedsel kun je beter laten staan?

Brood, pasta, aardappels, en rijst bestaan voor het overgrote deel uit zetmeel. Ze zijn immers opgebouwd uit lange strengen glucosemolecule. Pasta, aardappelen, maar ook je boterham bestaan dus voor het grootste deel uit jawel…. suiker. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust. Doordat we veel aardappelen, rijst, en pasta eten en ook erg dol zijn op onze boterham krijgen we vaak veel te veel glucose ofwel suiker binnen.

De effecten van te veel brood eten

De Amerikaanse cardioloog en auteur Dr. William Davis beschrijft in zijn boek Wheat Belly, de mogelijk negatieve effect van tarwe op je gezondheid en je gewicht. Dr. Davis constateerde dat Amerikanen steeds dikker worden, terwijl ze minder vet eten. Tijdens de triatlon-wedstrijden van zijn vrouw valt hem op dat 1/3e van de deelnemers een buikje heeft. Hij vraagt zich dan ook af hoe dit kan. Davis gelooft dat dit komt door de gemodificeerde tarwe. Helaas zit tarwe bijna overal in en dus niet alleen in brood en pasta. Ook in snoep, sauzen en zelfs soepen zit tarwe.

quinia

Broodvervangers helpen met afvallen en voorkomen Broodbuik

Volgens hem zorgt tarwe niet alleen voor grotere pieken in je bloedsuikerspiegel, maar krijg je ook meer buikvet en zorgt het voor darmproblemen, suikerziekte, hartklachten, verouderingsverschijnselen en huidaandoeningen. Davis gaf aan dat hij zijn patiënten zag opbloeien toen zij een tijdje geen tarwe aten. Op deze manier heeft hij inmiddels meer dan 2000 mensen geholpen weer gezond, slank en fit te worden

 

Mag ik nu geen koolhydraten meer eten met broodvervangers?

Je kan ervoor kiezen om een broodvervanger zonder koolhydraten te eten. Het gevolg hiervan is wel dat je ergens anders de koolhydraten vandaan moet halen. Je lichaam heeft namelijk koolhydraten nodig. Als je niet fit bent of overgewicht hebt dan kan je ervoor kiezen om minder brood of andere tarwe producten te eten. Een andere optie is om helemaal geen brood of tarwe producten te eten. Hieronder lichten we deze gezonder broodvervangers om mee af te vallen toe.

 

Welke voeding met welke koolhydraten?

Hieronder hebben we een opsomming gemaakt van voedsel met slechte en goede koolhydraten. Zo weet je al iets meer over wat je op je dieetschema afvallen kan zetten. Dit overzicht ziet er als volgt uit:

 

 

 

Vermijd voeding met slechte koolhydraten zoals:

  • Aardappelen
  • Witte rijst
  • Pasta
  • Wit en volkoren brood
  • Maïs
  • Frisdranken
  • Junkfood
 

 

Vervang dit zoveel mogelijk met goede koolhydraten:

  • Havermout
  • Speltbrood
  • Peulvruchten
  • Zilvervlies- of bruine rijst
  • Gierst
  • Quinoa
  • Fruit
  • Groente
  • Noten

 

Zoals je ziet zitten de goede koolhydraten voornamelijk in voedingsmiddelen die niet of minder bewerkt zijn, terwijl de voedingsmiddelen met de slechte koolhydraten juist wel veel zijn bewerkt.

Als je twijfelt of bepaalde voedingsmiddelen goede of slechte koolhydraten bevatten, probeer dan eens te achterhalen hoe deze voeding tot stand is gekomen.